1 |
23. 10. 2024
Právní základy veřejných zakázek
| - |
9:00 – 14:15 (5x 45 min)
Tento modul se zaměřuje na klíčové aspekty a souvislosti veřejných zakázek v rámci Evropy. Během workshopu budou probírány důvody regulace veřejných zakázek v Evropě v kontextu jednotného trhu, který slouží jako předpoklad pro blízkou ekonomickou spolupráci v rámci Evropské unie. Budeme se zabývat vlivem směrnic EU na legislativní úpravy veřejných zakázek v České republice a na Slovensku a seznámíme se s dalšími prameny práva ve veřejných zakázkách v EU, včetně policy recommendations a rozhodnutí Soudního dvora Evropské unie.
Diskutovat budeme také o zásadách a principech veřejných zakázek, které zahrnují transparentnost, rovné zacházení s uchazeči, hospodárnost, udržitelnost a další důležité aspekty VZ. V neposlední řadě se zaměříme na povolené změny smluv ve veřejných zakázkách a teoretický i praktický pohled na dodatky, které umožňují provedení změn v rámci veřejných zakázek.
Tento modul je vhodný pro všechny, kteří se zajímají o právní aspekty veřejných zakázek a chtějí se seznámit s nejnovějšími informacemi a přístupy v této oblasti.
Program:1x 45 min
Petr Kohout - Středočeský kraj: Využití AI v praxi veřejných zakázek. |
Adéla Havlová
Advokátka se specializací na právo veřejných investic a veřejných zakázek. Dnes Of Counsel v advokátní kanceláři HAVEL & PARTNERS, ve které do roku 2023 jako partner budovala tým specializovaný pro veřejný sektor (40 právníků), jenž během jejího působení získal čtyři vítězství v soutěži Právnická firma roku pro oblast veřejných zakázek. Od ledna 2023 pomáhá týmu Ministerstva pro místní rozvoj (MMR) v přípravě Národní strategie veřejného zadávání, v návaznosti na projekt odpovědného zadávání (SOVZ) při MPSV. Kromě toho Adéla Havlová působí ve vedení odborných asociací (Asociace pro veřejné zakázky - AVZ a Unie administrátorů - UNIAVEZ) a je členem expertní skupiny MMR pro legislativu k veřejným zakázkám. Věnuje se rozvoji best practice a inovací ve veřejném zadávání, včetně elektronizace, cirkulární ekonomiky, nákupních praktik a systémů, hodnocení kvality apod. Od r. 2014 je členkou rozkladové komise Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Využívá know-how z dalších členských států EU, zejména Německa, Rakouska, Nizozemí a samozřejmě Slovenska. Pravidelně přednáší a publikuje v odborných periodikách.
| |
Ľubomír Kubička
Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Komenského v Bratislavě. Po deseti letech v oblasti obchodního a občanského práva přešel do dramatického prostředí veřejných zakázek. Díky práci ve státních institucích i v soukromé poradenské firmě zná veřejné zakázky z hrdých výšin největších zadavatelů i ze skromného pohledu těch nejmenších. V současné době je ředitelem odboru metodiky a regionálních center na Úrade pre verejné obstarávanie v Bratislavě.
| |
Petr Kohout
Petr je vedoucím právního oddělení Krajského úřadu Středočeského kraje, kde má na starosti i metodiku veřejných zakázek zadávaných krajem. Jeho profesní cesta je neoddělitelně spjata se zájmem o nové technologie, legaltech a v poslední době zejména umělou inteligenci ve veřejné správě a v oblasti veřejných zakázek. Petr je spoluautorem e-booku "Nástroje AI ve veřejné správě" a autorem řady článků na téma AI a právo, což svědčí o jeho hlubokém zájmu a odbornosti v této oblasti. Veřejnou správu považuje za ideální místo pro implementaci umělé inteligence a domnívá se, že veřejná správa bez AI nebude moci fungovat. V oblasti veřejných zakázek se zajímá zejména o možnosti zjednodušení a automatizaci administrativy. Předpokládá, že spojení právní expertizy s technologickým pokrokem je cestou k modernizace a zefektivnění veřejného sektoru.
|
2 |
24. 10. 2024
Ekonomicko-právní otázky a využití dat ve veřejných zakázkách
| + |
9:00 – 12:45 (4x 45 min)
Ekonomicko-právní otázky a využití dat ve veřejných zakázkách
Ekonomie ve veřejných zakázkách zahrnuje komplexní soubor principů a postupů, které usměrňují efektivní využití zdrojů a dosažení optimálních výsledků. Úvod do ekonomie ve veřejných zakázkách zahrnuje nejen teoretický rámec, ale také praktická pravidla pro volbu správného zadávacího postupu.
Jedním z klíčových kroků v procesu veřejných zakázek je analýza trhu. Tento krok zahrnuje identifikaci hlavních dodavatelů na trhu a komunikaci s nimi. Tímto způsobem lze získat cenné informace o dostupných produktech a službách. Rozdělení veřejných zakázek na části je potom strategie, která umožňuje zvýšit konkurenci mezi potenciálními uchazeči. Tím se nejen zajišťuje lepší hodnocení nabídek, ale také se minimalizuje riziko monopolního chování a vzniku kartelů.
Praktiky nediskriminačního jednání jsou základním prvkem etického a transparentního provedení veřejných zakázek. To zahrnuje zajištění rovného zacházení se všemi uchazeči a minimalizaci nekalých praktik. Důraz na nediskriminační přístup při výběru dodavatelů posiluje důvěru v proces veřejných zakázek a zvyšuje konkurenci.
V dnešní digitalizované době hrají data zásadní roli. Jejich využití v rámci veřejných zakázek umožňuje lepší rozhodování a strategické plánování. Hospodářská soutěž, která je základem efektivního tržního prostředí, je tímto posilována. Kombinace datové analýzy a hospodářské soutěže vede ke spravedlivému a transparentnímu průběhu nákupního procesu veřejných zakázek. Dalším klíčovým tématem je využití elektronických aukcí (eAukcí) ve veřejných zakázkách. Existuje několik různých typů eAukcí, které mohou být využity v závislosti na konkrétních potřebách. eAukce umožňují snižování nákladů a získání objektivních nabídek. Digitalizace není v dnešní době jen moderním trendem, ale také důležitým nástrojem pro společensky odpovědné a inovační zadávání veřejných zakázek. Transformace tradičních postupů na digitální formáty umožňuje efektivnější procesy, snížení environmentální stopy a podporuje rychlejší inovace.
Program:2x 30-45 min
Datlab, Dun & Bradstreet |
Michal Garaj
Nabídka práce ve veřejných zakázkách jej zastihla na cestě do Španělska, odkud Michal Garaj zamířil na konkurz na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO). Na konkurzu uspěl a začal se zabývat námitkami v rámci revizních postupů. Později jej povolali do Rady ÚVO, kde pomáhal s rozhodováním druhého stupně. Po šesti a půl letech „přestoupil“ do týmu primátora Bratislavy Matúše Valla. Od roku 2019 tam vede oddělení veřejných zakázek, do kterých se snaží dostat co nejvyšší přidanou hodnotu.
| |
Mojmír Florian
Ředitel Odboru veřejných zakázek II na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Po absolvování Právnické fakulty Univerzity Karlovy pracoval téměř deset let na Úřadu městské části Praha 2, kde se mj. věnoval zadávání veřejných zakázek; v roce 2012 přešel na druhou stranu pomyslné barikády a od té doby na postupy zadavatelů dohlíží. Podílel se na formulaci části třinácté aktuálně účinného zákona o zadávání veřejných zakázek upravující ochranu dodavatele, tj. námitky a dozor nad dodržováním zákona ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Zadávání veřejných zakázek se podle jeho přesvědčení kromě nepopiratelné složitosti vyznačuje i dynamičností a různorodostí řešených problémů, které vyžadují komplexní přístup k jejich řešení. K zakázkovým tématům pravidelně přednáší a publikuje. Je mj. členem expertní skupiny Ministerstva pro místní rozvoj k zákonu o zadávání veřejných zakázek.
| |
Jiří Skuhrovec
Dělá nástroje, které zadavatelům usnadňují život, a to od největší databáze zadávaček po prověřování na protiruské sankce. S týmem Datlabu analyzují zakázky po celé Evropě, v České republice a na Slovensku vede projekt Zindex. S MMR sepsal metodiku pro zadávání zakázek malého rozsahu. Letos se bude podílet na výroční zprávě a připravované Strategii veřejného zadávání.
| |
Rostislav Nápravník
Rostislav Nápravník je senior consultant ve společnosti Dun & Bradstreet, která již téměř 200 let využívá sílu dat, analytických nástrojů a datových řešení, aby svým klientům a partnerům pomáhala růst a prosperovat. Na tomto jedinečném úkolu pracuje více než 6 000 zaměstnanců společnosti po celém světě, kteří zastávají hodnoty, jež jim umožnily zaujmout pozici lídra v oblasti klíčových obchodních dat a analytiky. Data a informace Dun & Bradstreet jsou cenné ve všech fázích obchodního cyklu a ve všech ekonomických prostředích.
|
3 |
20. 11. 2024
Plánování, strategie nákupu, řízení dodavatelského řetězce
| + |
9:00 – 12:45 (4x 45 min)
Plánování, strategie nákupu, řízení dodavatelského řetězce
V modulu zaměřeném na "Plánování, strategii nákupu a řízení dodavatelského řetězce" budeme prozkoumávat klíčové aspekty efektivního řízení veřejných zakázek. Nejprve se budeme věnovat tomu, jak pečlivé plánování vytváří pevný základ úspěšného nákupního procesu. Zahrnuje to identifikaci cílů zakázky, časového harmonogramu a rozdělení rolí ve týmu.
Následně se budeme zabývat Kraljičovou maticí a identifikací strategických dodavatelů. Tato metoda nám umožňuje kategorizovat dodavatele podle jejich významu a rizikovosti, což je klíčové pro navrhování strategií a plánů spolupráce. Důležitost řízení dodavatelského řetězce v oblasti veřejných zakázek nespočívá pouze v zajištění kontinuity dodávek, ale také v minimalizaci rizik a optimalizaci procesů. Moderní technologie umožňují sledovat a řídit dodavatelský řetězec efektivněji než kdy dříve. "Meet the Buyer" potom nabídne pohled na komunikaci s dodavateli, což je klíčové pro lepší porozumění trhu a jeho možnostem. Předběžné tržní konzultace, které jsou také součástí tohoto modulu, nám umožňují získat zpětnou vazbu od potenciálních dodavatelů ještě před oficiálním vyhlášením zakázky, což má potenciál optimalizovat celý proces.
Dalším bodem jsou benchmarky a cenové mapy, které nám pomáhají provádět analýzu nákladů a cen na trhu. Tyto nástroje nám umožňují lepší plánování a přijímání informovaných rozhodnutí. Celkově tento modul zahrnuje strategické, organizační a komunikační aspekty plánování a řízení veřejných zakázek, s cílem zajištění kvalitních a efektivních nákupních procesů.
Program:1x 30-45 min
SAP - Zdeněk Mikeš |
Jan Hirsch
Od doby, kdy se Jan pustil do mezinárodního nákupu a logistiky v roce 1994, v tomto oboru se vyzná jako ryba ve vodě. Vedl nákupní týmy ve firmách, jako jsou Unipetrol, KUKA a BLANCO. Kromě toho se věnuje projektům v procesním řízení, mapování a analýze, zlepšování procesů, lektorské činnosti, překladům a vzdělávání v oblasti osobního rozvoje. Pustil se také do svého vlastního projektu B2C. Mimo svou pracovní angažovanost ho od dětství baví baseball, a fandí týmu Arrows Ostrava v extralize. Pokud má volný čas, užívá si tvůrčího vyžití v oblasti grafiky a rád se ponoří do světa Pratchetovy Zeměplochy, kde ho okouzlují postavy a příběhy této fantastické říše.
| |
Ondrej Kuruc
Nově jmenovaný místopředseda Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), který má bohaté zkušenosti v oblasti veřejných zakázek a řízení procesů. Dříve působil jako generální ředitel na Ministerstvu dopravy, kde měl za úkol implementovat znalosti a procesy s ohledem na podřízené organizace v působnosti ministerstva. Na Ministerstvu zdravotnictví zase vykovával koncepční, koordinační a kontrolní činnost na úrovni Ministerstva zdravotnictví SR v oblasti veřejných zakázek. Koordinoval a metodicky usměrňoval procesy zadávání veřejných zakázek ve vztahu k organizacím v působnosti MZSR, posuzoval a kontroloval procesy veřejného zadávání ve zdravotnickém resortu a vydával odborná stanoviska. Podílel se na tvorbě systému FLASHBONE, který využil na ministerstvu zdravotnictví při nákupu dýchacích přístrojů v kritickém období okolo pandemie COVID-19 a na Správě státních materiálních rezerv při nákupu OOPP. Jako lektor a školitel se pravidelně účastní různých školení s tematikou zadávání veřejných zakázek a je držitelem certifikátu pro technickou přípravu a administraci eAukcí a tenderingu. Působí také jako předseda dozorčího orgánu INMM Košice. | |
Jana Dubcová
Od absolvování právnické fakulty se věnuje veřejným zakázkám, se kterými má zkušenosti jako zástupce kontrolního orgánu fondů EU i jako zadavatel. V současnosti je ředitelkou Centrálního nákupu Plzeňského kraje, který administruje veřejné zakázky pro 115 příspěvkových organizací. Jen za rok 2022 uspořil její tým krajské samosprávě více než 400 milionů korun. Prosazuje moderní a inovativní způsoby zadávání veřejných zakázek a elektronizaci veřejné správy. Ve volném čase se ráda potápí, sportuje a cestuje.
| |
Zdeněk Mikeš
Za posledních 16 let poznal svět nákupu z různých stran od nákupčího, sourcing manažera, po konzultanta nákupních řešení, až po obchodního zástupce. Aktuálně na pozici Senior Sales Executive nákupních řešení v SAP pomáhá zákazníkům v ČR a SK najít optimální způsoby digitální transformace v nákupu, financích a logistice. V duchu “všestrannost je klíčem úspěchu nákupčího“ se ve volném čase věnuje studiu cizích jazyků, včelaření či bojovým sportům.
|
4 |
21. 11. 2024
Smlouvy ve veřejných zakázkách
| + |
9:00 – 12:45 (4x 45 min)
Smlouvy ve veřejných zakázkách
Tento modul poskytne ucelený pohled na právní aspekty veřejných zakázek, přičemž začne teoretickým úvodem do tématiky. Účastníci získají přehled o zákonné úpravě veřejných zakázek a souvisejících předpisech, které jsou klíčové pro uzavírání smluv.
Následně se zaměříme na standardizaci tvorby smluv, kde budou probírány základní typy smluv využívaných ve veřejných zakázkách. Kromě toho se účastníci naučí připravovat smlouvy a rámcové dohody s ohledem na formu, obsah a povinná ustanovení.
Dalším krokem bude zkoumání praktické aplikace zabezpečovacích institutů ve smlouvách a ustanovení týkajících se subdodavatelů a dalších osob. Dále budou probírány povolené změny smluv a situace, kdy lze smlouvu upravit bez nové veřejné zakázky.
Modul se dále bude věnovat uzavírání smluv, rámcových dohod a koncesních smluv. Účastníci se seznámí s postupy zajišťujícími soulad uzavřených smluv se soutěžními podklady a nabídkami uchazečů. Důraz bude kladen na možnost úprav smluvních podmínek před uzavřením smlouvy a různé aspekty časování uzavírání smluv.
Celkově tento modul umožní účastníkům lépe porozumět právním aspektům veřejných zakázek a poskytne jim nástroje pro správné uzavírání a změny smluv. Tato znalost je klíčová pro zajištění efektivních a právně správných veřejných zakázek.
Program:1x 30-45 min
Konica Minolta |
Miroslav Knob
Ve veřejných zakázkách si člověk pořádně „zaprávničí“, říká Miroslav Knob, který právnické vzdělání nejprve pět let rozvíjel na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Veřejným zakázkám se věnoval jako analytik a později jako vedoucí jednoho z oddělení, které se zabývalo jejich kontrolou. Od roku 2018 pracoval ve firmě Otidea jako administrátor veřejných zakázek, které považuje za super obor s možností aktivně tvořit a společně s ostatními se dobrat konkrétních výsledků. V současné chvíli je součástí HVH LEGAL advokátní kancelář s.r.o.
| |
Jaroslav Lexa
Jaroslav Lexa je věčný optimista, kterého neopouští víra v to, že na Slovensku se dá nakupovat vtipně, zajímavě a zároveň i hospodárně a v souladu se zákonem. Zabývá se psaním smluv, námitkami, píše články, knihy a v minulosti také blogoval. Jako školitel v oblasti veřejných zakázek dokáže lidem vysvětlit, kde v zákoně se nachází zdravý selský rozum. Je uznávaným odborníkem ve veřejném obstarávání, který prosazuje aplikaci inovativních postupů v této oblasti včetně sociálního aspektu a ochrany životního prostředí. Taktéž je spoluzakladatelem slovenského APUeNu. Donedávna působil také ve funkci podpředsedy Úradu pre verejné obstarávanie do které byl jmenován vládou Slovenské republiky v roce 2020.
| |
Michal Barč
Michal Barč se již bezmála 30 let se pohybuje v IT prostředí a pomáhá realizovat projekty pro zákazníky zaměřené primárně na podporu firemních procesů, automatizaci a reporting. Díky dlouholetým zkušenostem z mezinárodních projektů a z působení na manažerských pozicích v Rusku a Německu dokáže navrhnout vhodnou strategii implementace nových nástrojů do firem a organizací. Dnes se ve společnosti Konica Minolta IT Solutions Czech primárně zaměřuje na rozvoj cloudových technologií, automatizaci, Microsoft 365, bezpečnost, compliance a strategie v oblasti IT systémů. Je také zodpovědný za zavádění vlastních produktů vytvořených na Microsoft Power Platform do portfolia jednotlivých organizací v rámci Evropy.
|
5 |
14. 1. 2025
Řízení, měření a hodnocení týmu a možných rizik
| + |
9:00 – 12:45 (4x 45 min)
Řízení, měření a hodnocení týmu a možných rizik
Nákupní proces hraje významnou roli v rámci celkové strategie a fungování organizace. Jeho efektivní řízení zahrnuje několik klíčových procesních kroků, které lze rozdělit do strategického, operativního a transakčního charakteru. Strategický přístup zahrnuje dlouhodobé plánování a analýzu potřeb organizace. Operativní fáze se zaměřuje na konkrétní implementaci strategie a výběr dodavatelů, zatímco transakční kroky zahrnují konkrétní provedení nákupu a dodávky.
Model 6P, který zahrnuje People, Process, Physical, Tools, Projects, Performance a Partnership, představuje klíčové pilíře úspěšného nákupního procesu. Lidé (People) tvoří základ úspěšného týmu, který je odpovědný za nákupní aktivity. Jejich odbornost, spolupráce a motivace jsou klíčovými faktory nejen v oblasti veřejných zakázek, ale napříč všemi odvětvími. Proces (Process) zajišťuje, že nákupní kroky jsou prováděny efektivně a transparentně. Nákupní systémy (Physical tools) a nákupní projekty (Projects) pak umožňují řídit a sledovat průběh nákupního procesu. Výkon (Performance) nákupního týmu a celkový úspěch nákupních aktivit jsou měřitelnými ukazateli. Vztahy s interními zákazníky a externími dodavateli (Partnership) jsou klíčové pro udržení dlouhodobé spolupráce a dosažení synergických výsledků. Nákupní tým by měl být složen z odborníků různých oblastí, kteří přinášejí různorodé perspektivy a schopnosti. Je důležité motivovat tým k dosažení společných cílů a rozvíjet jeho dovednosti a kompetence. Dodržování etických zásad a zodpovědné chování jsou základem dlouhodobě udržitelného nákupního procesu, zatímco snižování environmentální stopy instituce je důležitým příspěvkem k udržitelnosti a společenské odpovědnosti.
Zajištění risk managementu je nezbytné pro minimalizaci nežádoucích událostí a ztrát, díky čemuž může efektivněji fungovat celá státní správa. Identifikace a analýza rizik umožňuje přijímat preventivní opatření a plánování pro případné nepředvídatelné situace. Efektivní risk management zahrnuje pravidelné hodnocení a aktualizace rizikového profilu a zajišťuje, že veřejné zakázky probíhají hladce a bez zbytečných komplikací.
Správné řízení tohoto procesu zahrnuje efektivní řízení týmu, strategické plánování, inovace, etiku a risk management.
Program:1x 30-45 min
Deloitte |
Tomáš Veit
Tom vede nákupní tým v pivovarnické skupině Asahi, jehož cílem je trvalé přispění ke strategickému rozvoji Asahi Europe & International z hlediska úspor, inovací, risk managementu či environmentální udržitelnosti, a to díky pokročilému category managementu, úzkého vztahu s dodavateli či interními zákazníky. | |
Marcela Turčanová
Marcela je CEO a spoluzakladatelkou konzultační společnosti APUEN AKADÉMIA s.r.o. a viceprezidentkou OZ APUeN SK založeného na podporu elektronizace nákupů. Ve své profesní praxi se věnuje zejména poradenské a konzultační činnosti pro dodavatele a veřejné zadavatele. Kromě toho se spolupodílí na tvorbě legislativy a aplikační praxe ve veřejných zakázkách. Také spolupracuje s neziskovými organizacemi jako je Transparency International Slovensko, Nadace Zastavme korupci nebo slovensko.digital. Má vášeň pro veřejné zakázky, proto v této oblasti s nadšením lektoruje, přednáší na mezinárodních konferencích a streamuje na youtube kanálu. Je členkou Procurement Boardu, kolektivu inspirativních nákupčích a zakázkářů.
|
6 |
22. 1. 2025
Contract management a vztahy s dodavateli
| + |
9:00 – 12:45 (4x 45 min)
Contract management a vztahy s dodavateli
Tento modul se zaměřuje na důležitost contract managementu a správu vztahů s dodavateli ve veřejných zakázkách. Účastníci se nejprve dozvědí, proč je contract management tak důležitý i v procesu zadávání veřejných zakázek. Lektoři představí strategie a postupy, které umožňují efektivní sledování plnění smluv, dodržování klíčových ukazatelů výkonnosti (KPI) a zajištění kvality dodáve/k.
Dalším důležitým tématem je problematika sankcí, kde se bude řešit jaké sankce mohou být použity v případě porušení smluvních podmínek ze strany dodavatelů a jak je správně uplatňovat v souladu se zákonem.
Lektoři také představí možnost bonifikace dodavatelů. Účastníci se seznámí s principy a postupy pro ocenění dodavatelů za jejich výkon a přínos, a jak tato bonifikace může být začleněna do smluvních ujednání.
Další důležitou součástí modulu jsou "Black listy" a vyhodnocování referencí. Lektoři vysvětlí, jak správně provádět analýzu a hodnocení dodavatelů, jak identifikovat problematické subjekty a jak s nimi adekvátně zacházet při zadávání veřejných zakázek.
Tento modul je vhodný pro účastníky, kteří se zabývají řízením smluv a správou vztahů s dodavateli ve veřejných zakázkách.
Program:1x 30-45 min
Cequence |
Jan Zahálka
Bezpečně se s ním můžete setkat všude tam, kde jde o aktivní podporu a prohlubování znalostí v oblasti veřejných zakázek, elektronizace a využívání eAukcí při hodnocení dodavatelských nabídek. Jan Zahálka je právním expertem se specializací na zdravotnictví, hlavně na agendu úhrad, problematiku zdravotnických prostředků a nákupů ve zdravotnictví. V rámci poskytování poradenství zákonodárcům navrhl a prosadil „uživatelskou novelizaci“ zákona o veřejných zakázkách.
| |
Rasťo Kovaľ
Rasťo je spoluzakladatel slovenského řešení Cequence, které využívá nejnovější technologie (strojové učení, uměla inteligence, NLP) a integruje ChatGPT od Open Ai na moderní řízení kontrakt managementu. Do týmu Cequence přináší 15-ročné zkušenosti z vedoucích pozic v rámci kontrakt managementu, procesního inženýrství a digitálních inovací v oblasti procurementu. Pro nadnárodní společnosti vyjednával smluvní podmínky při nákupech v hodnotě více jak 50 mil. Eur. Jeho zájem o technologie našel uplatnění při neustálém zlepšování procesu v nákupu, řízení smluv, zvyšování efektivity týmu a interní spolupráce ve firmě. Dnes se jeho nápady a vize inteligentního kontrakt managementu přetavili do řešení Cequence, které denně pomáhá šetřit klientům tisíce hodin práce. Když právě nepřemýšlí nad budoucností tvorby a vyjednávání smluv, zajímá se o streetart a alternativní formy výtvarného umění, plánuje další výlet do zajímavé destinace anebo hodnotí kvalitu lokálního řemeslného piva.
|
7 |
23. 1. 2025
DNS vs. rámcové smlouvy a Centrální zadávání veřejných zakázek
| + |
9:00 – 12:45 (4x 45 min)
DNS vs. rámcové smlouvy a Centrální zadávání veřejných zakázek
Tento modul se zaměřuje diskusi o výhodách a nevýhodách centralizace nákupu, s důrazem na strategická rozhodnutí, procesy a financování, a budou prezentovány inspirativní příklady centrálního nákupu.
Druhá část bude věnována smluvním vztahům mezi centrálním zadavatelem a dílčími zadavateli, zahrnující práva, povinnosti a efektivní komunikaci, distribuci centrálně vysoutěžených komodit a péči o "zákazníky".
Následně se zaměříme na Dynamický nákupní systém (DNS) a jeho výhody a nevýhody v porovnání s rámcovými dohodami. Účastníci se seznámí s tím, kdy je vhodné využít DNS a jak připravit soutěžní podklady. Účastníci se naučí připravit výzvu na předkládání nabídek, získají hlubší porozumění průběhu předkládání nabídek, vyhodnocování a podpisu smlouvy a budou se seznamovat s povinně zveřejňovanými informacemi a zároveň také s možnostmi elektronických katalogů.
Modul bude zakončen prozkoumáním rámcových dohod jako nástroje pro zajišťování veřejných zakázek. Účastníci získají podrobný pohled na tuto problematiku, včetně variant rámcových dohod, procesu opakovaného plnění, písemné konzultace a využití rámcových dohod v rámci DNS.
Tento modul nabídne účastníkům komplexní pohled na centralizované zadávání veřejných zakázek, komunikaci mezi centrálním zadavatelem a dílčími zadavateli a využití nástrojů jako DNS, eKatalogy a rámcové dohody. Poskytne konkrétní praktické rady a informace pro efektivní řízení a realizaci veřejných zakázek s ohledem na moderní přístupy v této oblasti.
Program:2x 30-45 min
PROEBIZ | |
TENDERIX |
Jozef Kubinec
Jozef je vedoucím oddělení veřejných zakázek na Ministerstvu vnitra Slovenské republiky. Aktivně pracuje na zvýšení zakázek inovací, profesionalizace a centralizace veřejných zakázek. S cílem posílit úlohu zadávání veřejných zakázek v oblasti bezpečnosti se stal členem expertní skupiny Evropské komise pro evropský výzkum a inovace v oblasti bezpečnosti (CERIS). V rámci projektu iProcureNet financovaného z programu Horizon 2020 vede pracovní skupinu "Dodavatelé a inovátoři". Projekt se zaměřuje na metodiku, jak provádět společné přeshraniční zadávání veřejných zakázek a na kroky vedoucí k tomu, aby se zadávání veřejných zakázek stalo katalyzátorem inovací v bezpečnostním sektoru. Vystudoval právo na Univerzitě Palackého v Olomouci a management veřejných zakázek na univerzitě Tor Vergata v Římě.
| |
Jana Dubcová
Od absolvování právnické fakulty se věnuje veřejným zakázkám, se kterými má zkušenosti jako zástupce kontrolního orgánu fondů EU i jako zadavatel. V současnosti je ředitelkou Centrálního nákupu Plzeňského kraje, který administruje veřejné zakázky pro 115 příspěvkových organizací. Jen za rok 2022 uspořil její tým krajské samosprávě více než 400 milionů korun. Prosazuje moderní a inovativní způsoby zadávání veřejných zakázek a elektronizaci veřejné správy. Ve volném čase se ráda potápí, sportuje a cestuje.
|
8 |
5. 3. 2025
Udržitelnost a ESG v zadávání veřejných zakázek
| + |
9:00 – 12:45 (4x 45 min)
Udržitelnost a ESG v zadávání veřejných zakázek
Modul o udržitelnosti a její měřitelné podobě (ESG) je zaměřen na důležitost a praktické souvislosti tohoto nového, ale zásadního tématu, který dynamicky proměňuje oblast investování včetně toho veřejného. Účastníci se seznámí s konceptem ESG v právu EU ve všech základních aspektech, kde se v současné době projevuje: při přípravě projektů a zlepšování výkonnosti stávajícího majetku, v nefinančním výkaznictví, správě (ve smyslu systému řízení) a financí. Budou zmíněny i digitální nástroje, které Evropská komise aktuálně zejména pro oblast EU Taxonomie a nefinančního výkaznictví vyvinula a vyvíjí.
Lektoři se dále zaměří na právní rámec, aktuální situaci a zdroje dat v sociálně a environmentálně odpovědném zadávání veřejných zakázek. Lektoři představí řadu praktických kroků, které jsou vhodné pro zavedení praxe odpovědného zadávání, a to jak pro velké zadavatele, tak i zadavatele malé. Budou identifikovány možné postupy, přínosy a rizika odpovědného zadávání v procesu zadání veřejné zakázky od její přípravy až po dobu plnění smlouvy. Diskutovat se bude také o měření dopadu odpovědného zadávání veřejných zakázek a jeho reportingu.
V bloku věnovaném environmentálně odpovědné zadávání budou prezentování konkrétní používané postupy jak pro stavební práce, tak i služby a dodávky. Na konkrétních veřejných zakázkách budou prezentovány možnosti zadavatele v cirkulárnímu zadávání veřejných zakázek a možnostem podpory trvale udržitelného rozvoje. Další část modulu zacílí na sociální aspekty ve veřejných zakázkách. Účastníci se dozví o právním základu sociálního zadávání, jak podpořit poddodavatele, malé a střední podniky v rámci dodavatelského řetězce či jak přispět k vyšší stabilitě zaměstnanců či spravedlivému odměňování. Bude diskutována i podpora osob znevýhodněných na trhu práce.
Cílem tohoto modulu je poskytnout účastníkům základní přehled o tématu udržitelnosti v jeho měřitelné podobě (ESG) a vybavit je nástroji a vznikající dobrou praxí užitečnými pro informované rozhodování o udržitelnosti ve veřejných nákupech v souvislostech.
Program:2x 30-45 min
Dun & Bradstreet | |
FlowBox |
Petr Dovolil
Petr Dovolil je členem prezidia České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj (CBCSD). V CBCSD zastupuje PwC, kde od roku 2021 působí na pozici ESG manažera a seniorního konzultanta. Má více než 23 let zkušeností v oblasti veřejné politiky, regulace, institucí, veřejných zakázek a udržitelnosti. Má rozsáhlou praxi v oblasti infrastrukturních projektů financovaných ze zdrojů EU, unijních politik a práv, mezinárodních smluvních standardů, PPP a českého soukromého a veřejného práva. V posledních 10-ti letech se intenzivně podílel na mnoha infrastrukturních projektech a technických asistencí EBRD, EK a EIB v Čechách i v zahraničí a také napříč infrastrukturními sektory (zejména v odvěvích vodohospodářství, dopravy, energetiky, odpadů a budov) v oblasti zelené tranzice. A jako vedoucí týmu se podílel na rámcové smlouvě s EBRD “GET Policy Framework – Water Window“ (Green Economy Transition = přechod na zelené hospodářství) a „EBRD Green Cities Framework“. V současné době se zaměřuje zejména na širší témata udržitelného rozvoje, zelené a digitální transformace a dosažení shody se standardy ESG (Environmental, Social and Governance), včetně EU Taxonomie, prověřování (klimatické, environmentální a sociální) a financování udržitelnosti v EU.
| |
Tomáš Sova
Tomáš se od začátku své profesní kariery pohybuje v oblasti nákupu. Posledních více jak 15 let působil v oblasti telekomunikací. Podstatnou část své dosavadní kariéry spojil se společností České Radiokomunikace a.s., kde se v pozici manažera nákupu a PMO podílel na projektech spojených npř. s přechodem z analogového televizního vysílání na digitální, digitalizací rozhlasového vysílání, ale také na výstavbě datových center nebo rozvoji IoT. Od roku 2019 působí jako výkonný ředitel centrálního nákupu a PMO ve společnosti Letiště Praha a. s. Je tak plně odpovědný za realizaci veškerých výběrových a poptávkových řízení, ale i za realizaci strategických projektů, spojených s provozem a rozvojem letiště.
| |
Jan Pospíchal
Jan je součástí Odboru nákupu a veřejných zakázek na Generálním ředitelství Správy železnic, kde se věnuje se především koncepčním otázkám a inovacím v činnosti odboru, řízení projektů odboru a v poslední době i prezentaci činnosti odboru nejen odborné veřejnosti. Jan se věnuje veřejným zakázkám již od počátku své právní praxe. Veřejné zakázky poznal jak z pohledu zadavatele či advokátní kanceláře administrující veřejné zakázky pro zadavatele na klíč, tak i z pohledu kontrolních orgánů během svého působení jako auditora veřejných zakázek u poskytovatele dotace. V poslední době se zabýval zejména zavedením a rozvojem systému kvalifikace, kde byl jak autorem, tak i projektovým manažerem projektu. Věnoval se také nastavení koncepce odpovědného zadávání u Správy železnic, včetně jeho kompletní evidence. Jeho hnací silou je touha vymýšlet nové postupy a zlepšení, které je možné v rámci veřejných zakázek aplikovat a mají význam pro praktické využití.
|
9 |
6. 3. 2025
Kvalita ve veřejných zakázkách
| + |
9:00 – 12:45 (4x 45 min)
Kvalita ve veřejných zakázkách
Tento modul se zaměřuje na klíčové aspekty spojené s kvalitou ve veřejných zakázkách. Účastníci budou seznámeni s teoretickými základy a různými přístupy k dosažení vysoké kvality ve veřejných zakázkách. Důraz bude kladen na důležitost správné přípravy a následného monitorování plnění zakázek z hlediska kvality. Budou probírány zásadní faktory, které ovlivňují kvalitu zakázek, včetně časového, informačního a týmového zabezpečení. Popis předmětu plnění a jeho kvalitativní aspekty ve smlouvách budou důležitým bodem.
Dalším tématem bude metoda Best Value, která představuje účinný přístup k soutěžení na základě kvality. Účastníci získají praktické znalosti o této metodě a budou se seznámeni s konkrétními příklady hodnocení kvality, včetně situací spojených s metodou Best Value.
Modul se také zaměří na specifické případy soutěží, například Design&Build se zaměřením na výkon a kvalitu. Účastníci se dozví, jak tyto soutěže přispívají k dosažení vyšší kvality ve veřejných zakázkách.
Tento modul umožní účastníkům lépe porozumět významu kvality ve veřejných zakázkách, naučí je správným postupům pro zajištění vysoké kvality v rámci přípravy i plnění zakázek a seznámí je s moderními přístupy, jako je metoda Best Value.
Program:1x 30-45 min
Deloitte |
Jakub Váňa
Veřejným zakázkám se začal věnovat již v rámci praxe při studiu právnické fakulty a tento obor ho okamžitě oslovil, i když z velké části díky skvělým kolegyním a kolegům na krajském úřadě Jihomoravského kraje, kteří ho toho mnoho naučili a které má v současnosti tu čest vést. Veřejné zakázky vnímá jako příležitost přispět k rozvoji prostoru, ve kterém denně pohybujeme, snaží se k nim proto přistupovat odpovědně a se zdravým rozumem a zároveň tak, aby zadávací proces nebyl jen stále stejným koloběhem formalit, ale abychom i v jeho rámci dokázali najít zajímavé cestičky k dosažení našich cílů a priorit.
| |
Martin Vyklický
Martin se téměř celý svůj profesní život zabývá problematikou veřejného zadávání. Od referentské pozice na sekci veřejných zakázek ÚOHS, jako student a pedagog na Mendelově univerzitě v Brně, kde přednášel a zároveň aktivně publikoval na toto téma odborné články a v současnosti jako vedoucí odboru veřejných zakázek na Vysokém učení technickém v Brně. Pravidelně se účastní konferencí, seminářů či workshopů zaměřených na problematiku veřejných zakázek a stále publikuje v odborných časopisech. Je zastáncem a propagátorem otevřeného, méně konzervativního, méně formalistického, rozumově založeného a inovativního přístupu k zadávání veřejných zakázek. Veškerá energie zadavatele by neměla být soustředěna pouze na procesní stránku zadání, která z pohledu „hledání kvality“ nehraje klíčovou roli. V současné době se zaměřuje zejména na rozvoj metody BVA/m4E jako efektivního a univerzálního nástroje pro výběr kvalitního dodavatele. Od roku 2021 je Martin členem rozkladové komise Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže pro veřejné zakázky.
| |
Lukáš Karcol
Po absolvovaní ekonomické fakulty VŠB-TU v Ostravě a krátké zastávce v automobilce se v roce 2012 připojil k týmu PROEBIZ. Už jedenáctým rokem působí na území Moravy, školí, pomáhá s implementací systémů a podílí se na rozšiřování řady spokojených klientů u firem i veřejných zadavatelů. Baví ho hledat řešení i v komplikovaných záležitostech.
|
10 |
19. 3. 2025
Trendy a novinky ve veřejných zakázkách
| + |
9:00 – 12:45 (4x 45 min)
Inovace ve veřejných zakázkách
Modul je zacílen na proces hledání, výběru a implementace inovačních řešení ve firmách. Začneme úvodem do inovací a jejich významu pro firmy, definujeme inovace a proč jsou klíčové. Představíme příklady úspěšných inovací ve firmách. Dále se zaměříme na rozlišení mezi insourcingem, outsourcingem a spoluprací se startupy. Prozkoumáme, co každý z těchto přístupů znamená a prozkoumáme výhody a nevýhody každého z nich. Uvidíme, jak využít interní týmy pro inovace a sdílet know-how mezi nimi. Spolupráce se startupy bude další důležitou oblastí, kde prozkoumáme, proč s nimi spolupracovat a jaké jsou výhody této strategie. Naučíme se metody pro identifikaci a výběr perspektivních startupů a představíme firmy, které efektivně spolupracují se startupy.
Poté se posuneme k procesu výběru nejvhodnějšího inovačního řešení pro konkrétní potřeby firmy. Zjistíme, jak vymezit požadavky a kritéria pro inovace a jak analyzovat různé typy inovačních řešení. Naučíme se proces rozhodování a hodnocení možností s důrazem na vážení finančních, technických a strategických faktorů. Nakonec se budeme věnovat implementaci vybraného inovačního řešení do instituce. Naučíme se efektivně připravit implementační proces, zavést inovaci a řídit změny v organizaci. Důraz bude také kladen na měření a vyhodnocování úspěchu inovace a udržitelnost inovace v dlouhodobém horizontu.
Automatizace a robotizace procesů v moderním nákupním prostředí se stále více spoléhají na nástroje a schopnosti tzv. "citizen developerů", kteří vytvářejí aplikace bez hlubokých znalostí kódování, a na stanovená pravidla, která zajišťují efektivitu a srozumitelnost. Umělá inteligence potom přináší do tohoto oboru revoluční změny, které mohou zvýšit efektivitu, snížit náklady a zvýšit kvalitu práce. Budeme se věnovat konkrétním aplikacím AI, jako je automatizace nákupního procesu, analýza dat pro lepší, prediktivní analýza pro optimalizaci procesu rozhodování a mnoho dalšího. Lektoři představí reálné příklady úspěšné implementace AI v oblasti zadávání zakázek a objasní, jak můžete tuto technologii využít ve své instituci pro dosažení lepších výsledků.
Celý kurz bude provázet řada praktických příkladů a studií případů, které ilustrují různé aspekty procesu hledání, výběru a implementace inovačních řešení ve veřejné správě. Účastníci získají ucelený pohled na inovační procesy a budou připraveni efektivně aplikovat tyto znalosti ve svém profesním životě.
Program:2x 30-45 min
Konica Minolta | |
Automation Dock |
Zdeněk Pytlíček
Možná trochu překvapí, že doménou práce Zdeňka Pytlíčka, který si prošel pozicemi od nákupčího až po stratéga, jsou veškeré nákupní činnosti, při kterých se "nenakupuje". Ve společnosti GasNet se momentálně zaměřuje na digitalizaci, automatizaci a robotizaci nákupních procesů, implementaci a rozvoj nákupních systémů, reportin a analýzy a nákupní legislativu. Příklad? V roce 2017 byl spuštěn první robotizovaný proces v nákupu a v současnosti více než 92% nákupních transakcí provádí stroje, bez zásahu nákupčích.
| |
Martin Hadaš
Martin absolvoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy a postgraduální studijní program LL.M. in Corporate Law na Právnické fakultě Masarykovy univerzity ve spolupráci s Nottingham Trent University. Zadávání veřejných zakázek se věnuje od roku 2005, kdy nastoupil do poradenské společnosti RAVEN Consulting, a.s. (nyní Erste Grantika Advisory, a.s.). Od roku 2011 vede odbor veřejných zakázek rektorátu Masarykovy univerzity, který zajišťuje centrální nákupy, podílí se na řízení stavebních zakázek a zakázek spolufinancovaných z dotačních programů, koordinuje elektronické zadávání a poskytuje metodickou podporu univerzitním hospodářským střediskům. Podílí se na výuce předmětu Veřejné zakázky na Právnické fakultě Masarykovy univerzity. O praktických aspektech veřejného zadávání přednáší na konferencích a seminářích.
|
11 |
20. 3. 2025
Umění vyjednávat, přesvědčivá komunikace, prezentace
| + |
9:00 – 12:45 (4x 45 min)
Umění vyjednávat, přesvědčivá komunikace, prezentace
Modul "Umění vyjednávat, přesvědčivá komunikace a prezentace" se zaměřuje na klíčové dovednosti nezbytné pro úspěšné působení v oblasti veřejných zakázek. Účastníci budou prováděni prostřednictvím strategií vyjednávání, efektivního kolektivního jednání, schopnosti přesvědčivě prezentovat a také se seznámí s technikami vyjednávání s dodavateli. Získají komplexní pohled na zlepšení komunikace, řešení konfliktů a efektivní prezentace. Tento modul nabídne praktické nástroje, které účastníkům pomohou efektivněji vyjednávat, komunikovat a prezentovat, čímž přispějí k úspěchu jejich projektů ve veřejných zakázkách.
Program:1x 30-45 min
Velké finále o eBF |
Daša Obuch Paláková
V současné době je ředitelkou Úřadu pro investice a akvizice Ministerstva obrany Slovenské republiky, v předchozím období řídila veřejné zakázky a nákupy na slovenských ministerstvech financí, vnitra a kultury. Je asi jen málo komodit, situací a problémů, se kterými se nesetkala. Z toho vyplývá, že její odborné znalosti musejí být pořádně husté. A také že jsou. Veřejným zakázkám se věnuje od roku 2006, kromě toho školí, přednáší, publikuje, radí. Je fanynkou elektronizace, ale tvrdí, že lidský potenciál a vztahy jsou nenahraditelné. Drží se zásady zdravého selského rozumu a snaží se přesvědčit své okolí a odbornou (i neodbornou) veřejnost, že je možné se uplatnit i ve veřejných zakázkách.
| |
Martin Pokorný
Martin má bohaté zkušenosti s řízením dodavatelského řetězce, zásobováním, strategickým a operativním nákupem, logistikou, doplňováním zboží, plánováním, prognózováním, S&OP, řízením distribučních systémů a obecně s operacemi ve všech druzích podnikání, jako je maloobchod, velkoobchod, distribuce, výroba a koprodukce.
|
12 | 21. 5. 2025
Slavnostní předání Osvědčení proběhne na konferenci eBF
| + |
Slavnostní předání Osvědčení úspěšným absolventům kurzu proběhne na největším procurement festivalu v centrální Evropě - eBF (https://ebizforum.com), který proběhne 20.–23. května 2025 v Ostravě. Konkrétně na slavnostním galavečeru předávání cen čestného nákupu Fair Sourcing Awards (https://fsawards.com).